Stem op mij!
Als jij wilt dat er de komende vier jaar echt vorderingen
worden gemaakt voor het verdiepte spoor door Naarden en Bussum, breng dan op 21 maart 2018 je stem
uit op mij: nummer 20 van het CDA Gooise Meren.
Al 20 jaar volg ik de politiek in Gooise Meren. Eerst als
fractievoorzitter in Naarden, later als lijsttrekker en fractievoorzitter in
Bussum en de laatste jaren als regiovoorzitter van de CDA-afdelingen in Gooi en
Vechtstreek (en DB-lid in het CDA Noord-Holland).
Carthago
Al jaren vind ik dat er een sterke lobby gevoerd moet
worden in Haarlem, Den Haag en Brussel voor een verdiept spoor in Naarden en
Bussum. Tot nu toe is het vooral bij woorden, een nooit aangeboden petitie en
Facebook-pagina gebleven. Een beetje als Marcus Porcius Cato Censorius maior (234-149
voor Chr.) die iedere speech eindigde met “Overigens
ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden!”. Net zoals deze Romeinse
senator geloof ik er heilig in. En is er focus en enthousiasme nodig om het te
realiseren.
Dus lees je regelmatig van mij iets over de problemen van
het spoor in Bussum en Naarden op social media.
Velen spreken me er ook op aan. Als ik langsfiets, op
feestjes, bij het werken in de tuin en in de trein: hoe staat het ermee en
wanneer begint het boren?
CDA Gooise Meren
Op 21 maart 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen in
Nederland. Het CDA doet mee met het programma ‘Groen Licht’. Het is een breed
programma over veel onderwerpen. Over het verdiepte spoor is er te lezen: “Tegelijkertijd
geven de vele kleine spoorwegoverwegen in Bussum veel overlast voor het lokale
verkeer. Niet zelden staan er grote of kleine files. Dit probleem speelt al
jaren maar het CDA zal op landelijk niveau sterker gaan lobbyen voor een
ondergrondse spooroplossing”.
Ik steun het programma van harte; mijn focus is echter
duidelijk.
Verdiept spoor
Naarden Bussum
De spoorlijn, die dwars door Naarden en Bussum loopt,
veroorzaakt ernstige verkeershinder omdat de zes overwegen vaak en lang
gesloten zijn. Andere problemen zijn: verkeersonveiligheid (denk maar aan
overstekende ouderen en jonge fietsers) en meer kans op onbetrouwbare
NS-dienstregeling. Een verdiept spoor heeft veel voordelen en lost deze
problemen op. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat het probleem bij ons veel
groter is dan in andere gemeenten in Nederland. Toch zijn/komen er in Vught,
Bilthoven en Hengelo wel aanpassingen, en is het bij ons oorverdovend stil.
Cato de Censor heeft de verwoesting van Carthago niet
meegemaakt. Dat gebeurde drie jaar na zijn overlijden. En daarin wil ik de
vergelijking graag niet laten opgaan. Ik wil – bij leven – een Naarden en
Bussum meemaken zonder spoorwegovergangen.
One-issue
Met steun uit Gooise Meren wil ik de komende jaren verder
gaan dan alleen woorden. Ik wil me hard maken voor echte vooruitgang op het
verdiepte-spoor-dossier. Wethouder scherp krijgen, Kamerleden influisteren,
Europarlementariërs spreken, Statenleden enthousiasmeren, etc.
Geen woorden maar
daden
En daarom voer ik de komende 45 dagen een campagne om
voorkeurstemmen te krijgen. Als ik – met zo’n 250 stemmen – een voorkeurszetel
bemachtig, dan zal ik me de komende jaren inzetten dat ‘ons’ verdiepte spoor op
het MIRT komt. Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport
(MIRT) richt zich op financiële investeringen in ruimtelijke projecten en
programma's van Rijk, provincies en gemeentes.
En als die voorkeursstemmen er niet komen, dan is het ook
helder. Maar dan hoef je me er ook niet meer op aan te spreken.
250
Ik heb er zin in! En 250 mensen die mij steunen in een
verdiept spoor? Moet lukken.
Stem voor het verdiepte spoor Naarden Bussum!
Stem op mij!
Bert Sonneveld
Reacties
Een reactie posten