Doorgaan naar hoofdcontent

Van besturen in achterkamertjes naar onbestuurbaar in achterkamertjes

Laaghangend fruit
Besturen in achterkamertjes
In de jaren 80 van de vorige eeuw was het allemaal nog overzichtelijk. Ook in de politiek. Er was een regering met een dichtgetimmerd regeerakkoord. En de politiek partijen die niet die regering vormden, waren de oppositie. De regering had een meerderheid in Tweede en Eerste Kamer: wat de regeringspartijen wilden, gebeurde.
In de regel; op misschien een enkele uitzondering na.

En gedoe in de coalitie werd gewoon in achterkamertjes opgelost. Doordat er vooraf niet-openbaar werd overlegd, stond de uitkomst van een Kamerdebat bij voorbaat vast.
En gedoe met de oppositie? Dat was een debat voor de bühne. Omdat de conclusie al vaststond werd debatteren meer een schijnvertoning.

Het was niet ideaal, maar Nederland werd op deze manier goed bestuurd.

Maar het moest anders. Transparanter. Opener. Dualistischer.
En kijk nu eens wat daar van gekomen is. Slecht bestuur.

Slecht bestuur
Na het eerste gedoogkabinet van Rutte was Nederland er wel klaar mee. Klaar met het gedogen. Geen SGP-er meer op de achterbank van de minister-president om de steun in de Eerste Kamer veilig te stellen. Geen uitruil van het drooghouden van de Hedwigepolder met steun van een Zeeuws Statenlid bij de verkiezingen van een nieuwe Eerste Kamer.
Het gedoog-experiment was mislukt. Slecht bestuur.

Maar VVD en PvdA besloten vorig jaar anders. Weer kwam er een kabinet dat niet kon rekenen op een meerderheid in de Kamers der Staten Generaal en dus gedoogd zou moeten worden. In de Eerste Kamer dit keer. De regeringspartijen hadden daar samen 30 zetels; een tekort van maar liefst acht senaatzetels. Grootste onduidelijkheid was echter welke partij de gedoger was.
Geen, blijkt nu. Slecht bestuur.

… en dus worden er allerlei deelakkoorden gesloten. Als voorbeeld het Sociaal Akkoord; waarbij de regering er achteloos van uitgaat dat een handje vol werkgeversbestuurders en vakbondsleiders meer invloed moeten hebben dan de – door ons allen gekozen – volksvertegenwoordigers.
… en komen er onderzoeken. Als voorbeeld het schaliegasdossier. Bijna twee jaar na de aankondiging van een onderzoek  komt ingenieursbureau Witteveen+Bos eind augustus 2013 met hun rapport. Maar dit kabinet stelt met het grootste gemak een besluit over schaliegasboring uit en er komt een anderhalf-jaar-durend onderzoek naar alle locaties in Nederland waar proefboringen naar schaliegas kunnen plaatsvinden.
… en wordt er eindeloos onderhandeld over details en deelonderwerpen in nog meer commissies, bespreekrondes, overleggroepen, vergaderingen, etc. Als voorbeeld onderhandelt dit kabinet met enkele oppositiepartijen over aanpassingen van het kabinetsbeleid in ruil voor hun steun in de Eerste Kamer. In achterkamertjes.
Maar geregeerd wordt er nauwelijks. Slecht bestuur.

Onbestuurbaar in achterkamertjes
Gevolg? Dit VVD-PvdA-kabinet heronderhandelt de gesloten akkoorden in achterkamertjes én maakt Nederland onbestuurbaar.

Gevolg? Momenteel geeft volgens TNS NIPO nog maar 18% van de Nederlanders aan vertrouwen te hebben in de regering. En het Sociaal en Cultureel Planbureau schrijft: “de doorsnee Nederlander vindt tevens dat het eerder de verkeerde dan de goede kant op gaat”.

Dus? Natuurlijk moeten we niet terug naar de jaren 80 van de vorige eeuw. En toch moeten we heel snel de huidige politieke chaos achter ons laten. De oplossing is simpel: een meerderheidsregering dat de problemen oplost. Met visie en daadkracht.
Dat is goed voor het vertrouwen in ons politieke systeem. Dat is goed voor het vertrouwen in onze economie. Dat is goed voor ons vertrouwen in Nederland.

Met groet,
Bert Sonneveld

Econoom | Europa | CDA-lid

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van advieslijst naar Europarlementariër

Kaapstad Nummer 12 op de CDA-advieslijst; wat betekent dat? Die vraag heb ik de afgelopen week veel gekregen. En graag beantwoord ik die vraag. Blij Allereerst ben ik blij met zo'n mooie plek op de advieslijst van het CDA voor de Europese verkiezingen. Voor mij is dat ook een waardering voor hetgeen in de afgelopen jaren heb gedaan voor het CDA en voor het gesprek over de Europa. Over dat dat gesprek over Europa. Onder andere heb ik meegeschreven aan de notitie ‘Balanceren op de Frans Duitse as’ over kansen en uitdagingen in Europa voor Nederland. Te vinden op https://mijn.cda.nl/bibliotheek in ‘Migratie & integratie’. Maar ook de bijdrage 'Europa en de regio' in Bestuursforum CDA (mei 2019) over dat jouw regio meer met Europa te maken heeft dan lijkt. Procedure binnen het CDA Deze advieslijst -  met mij op nummer #12 - is in de CDA-verenigingsraad van 19 december 2023 vastgesteld. De komende maand zijn de gemeentelijke CDA-afdelingen aan zet; tijdens hun Algemene Led

Vluchtheuvel in het midden is het CDA!

Woensdag 22 november 2023 gaan we allemaal stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. En meer dan ooit tevoren wil ik je vragen om CDA te stemmen. Om de idealen, om de standpunten, om de lijsttrekker en om jouw strategisch stem. Idealen De christendemocratie is een politieke stroming van het midden. Niet het neo-liberale marktdenken waarbij de markt heilig is verklaard. Niet het socialistische overheidsdenken waarbij voor oplossingen alleen naar een steeds groter wordende overheid wordt gekeken. Maar wel het saamhorigheidsdenken waarbij problemen door mensen die het zelf aangaat, van onderop worden aangepakt; ouders in schoolbesturen, marktmeester die met marktkooplui spreekt, bewoners die samen een energiecoöperatie starten. Standpunten  Het CDA stelt verbeteringen voor voor studenten en starters, gezinnen en ouderen. Bestaanszekerheid, eerlijke economie en internationale solidariteit staan centraal. Oplossingen voor klimaat en landbouw moeten we versnellen. Migratie, onderwijs, zorg en wo

Inhoud - wat ik in Brussel ga doen

Promovideo Bert Sonneveld Topweek! Dank voor jouw reactie. Het geeft me nog meer het gevoel dat samen met de mensen om mij heen we deze campagne tot een succes maken. En van zo’n week krijg ik een stoot energie; van hier tot … … Brussel.  😂 Top 4 onderwerpen Hoogste tijd om in de blog van deze week weer de inhoud in te gaan. Als kapstok gebruik ik de Eurobarometer #101.1 van voorjaar 2024 (in mijn blog van twee weken terug, ‘ Blij met de EU; en het kan beter ’, gebruikte ik nog de vorige Eurobarometer (#100)). En in het bijzonder de vraag uit deze enquete: welk onderwerp moet worden besproken in de aanloop naar de volgende Europese verkiezingen (in Nederland op 6 juni 2024).  De 4 meest genoemde onderwerpen zijn te zien in het plaatje hiernaast in deze blog. In de voorbereiding daarvan moest ik wel even achter mijn oren krabben. Ten eerste omdat ik deze vier onderwerpen niet allemaal herkende uit de gesprekken die ik voer en de vragen die ik van jou/jullie krijg. Ten tweede heb ik - i