Michel Rog op campagne in Hilversum
Niet alleen is de campagne voor de Tweede
Kamerverkiezingen van 12 september 2012 begonnen. Ook is de campagne via de nieuwe
media voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 nu al gestart.
Misschien bekend. Philip Kotler. Amerikaans professor in
Internationale Marketing. Hij heeft veel geschreven over marketing en
marketingstrategie. Nederlandse hoogleraren marketing kozen zijn boek
'Marketing Management' als het meest invloedrijke marketingboek ooit.
Kotler dus. Hij schrijft dat de invloed van reclame
afhankelijk is van:
1. het
bereik;
2. de
frequentie; en
3. de
impact
En dat het belangrijk is om de rendabelste combinatie van
deze drie te vinden.
Dit geldt ook voor politieke boodschappen en sociale – of
beter gezegd de nieuwe – media. Als we alvast vooruitkijken naar de
gemeenteraadcampagne van 2014, dan is het zeer belangrijk om nu al te gaan
werken aan het eerste punt: bereik op de nieuwe media. Het kost namelijk veel
tijd om een grote groep volgers, vrienden en connecties te krijgen. Begin daar
nu – in deze campagne – mee. Dan heb je daar straks profijt van.
Voorbeelden om het bereik te vergroten:
·
Facebook: nodig mensen met wie je spreekt, waar
je contact mee hebt, nog kent van vroeger, buren of wijkgenoten die je zo af en
toe groet, etc.
·
LinkedIn is veel meer een zakelijke applicatie.
Natuurlijk heb je alle CDA-kandidaten al uitgenodigd plus allen mensen in jouw
stad of dorp. Doe mee in discussies op groepen van jouw regio. Grote kans dat
veel mensen ook jou gaan uitnodigen om mee te linken.
·
Twitter: ga mensen volgen en ga met hen een
twitter-gesprek aan. Grote kans dat ze jou ook gaan volgen.
Verder hebben we nog tijd zat voor het werken aan de andere
twee punten van Kotler: frequentie en impact. Dat komt nog wel; ná 12 september
a.s.
Terug naar de campagne van 12 september 2012. Natuurlijk wordt
die campagne grotendeels via massamedia – in Den Haag of Hilversum – gewonnen.
Of verloren. Onze lijsttrekker zal het in de debatten moeten doen. En gaat dat
ook doen.
Wij – CDA-ers – willen graag helpen. Dat doen we vooral
door ons het plakken van posters, uitdelen van folders, ons goede
verkiezingsprogramma uitleggen en met ons enthousiasme. Enthousiasme dat we
laten zien als we met z’n allen, in onze groene jasje over de markt of door het
centrum lopen.
Dat enthousiasme kunnen we niet alleen laten zien bij de ‘oude’
manier van campagnevoeren, maar ook op de nieuwe media. Dat kan door de
Facebook-pagina van het CDA
te ‘liken’, @CDAvandaag te
volgen en de Google+ pagina van het CDA te ‘plussen’.
Meer mogelijkheden:
·
Facebookupdates van CDA-ers te ‘liken’, delen en
(positief) becommentariëren
·
Tweets van CDA’ers en @CDAvandaag te retweeten.
Dat kan met de retweet-button, maar ook met ‘RT’ en ‘via’.
·
Gebruik #CDA, #TK2012 en #samenkunnenwemeer(tijdens
bijvoorbeeld een TV-debat)
·
Optredens en bijdragen van CDA’ers online onder
de aandacht te brengen
·
Online het debat aan te gaan en het CDA te
promoten
Ook kan je ambassadeur, promotor of ondersteuner van het
CDA worden. Opgeven kan bij socialmedia@cda.nl.
En hier volgt een korte uitleg:
-
CDA-ambassadeurs ontvangen ongeveer 1 tot 3
updates per dag
-
CDA-promotors ontvangen ongeveer 4 tot 8 updates
per week
-
CDA-ondersteuners ontvangen ongeveer 3 updates
per week
Er is genoeg te doen. Handen uit de mouwen en aan de
slag. Succes!
Met vriendelijke groet,
Bert Sonneveld
CDA-er; expert sociale/nieuwe media en Europa
Reacties
Een reactie posten