Doorgaan naar hoofdcontent

Van de ene campagne in de andere campagne

          Michel Rog op campagne in Hilversum

Niet alleen is de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september 2012 begonnen. Ook is de campagne via de nieuwe media voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 nu al gestart.

Misschien bekend. Philip Kotler. Amerikaans professor in Internationale Marketing. Hij heeft veel geschreven over marketing en marketingstrategie. Nederlandse hoogleraren marketing kozen zijn boek 'Marketing Management' als het meest invloedrijke marketingboek ooit.

Kotler dus. Hij schrijft dat de invloed van reclame afhankelijk is van:
1.       het bereik;
2.       de frequentie; en
3.       de impact
En dat het belangrijk is om de rendabelste combinatie van deze drie te vinden.

Dit geldt ook voor politieke boodschappen en sociale – of beter gezegd de nieuwe – media. Als we alvast vooruitkijken naar de gemeenteraadcampagne van 2014, dan is het zeer belangrijk om nu al te gaan werken aan het eerste punt: bereik op de nieuwe media. Het kost namelijk veel tijd om een grote groep volgers, vrienden en connecties te krijgen. Begin daar nu – in deze campagne – mee. Dan heb je daar straks profijt van.

Voorbeelden om het bereik te vergroten:
·         Facebook: nodig mensen met wie je spreekt, waar je contact mee hebt, nog kent van vroeger, buren of wijkgenoten die je zo af en toe groet, etc.
·         LinkedIn is veel meer een zakelijke applicatie. Natuurlijk heb je alle CDA-kandidaten al uitgenodigd plus allen mensen in jouw stad of dorp. Doe mee in discussies op groepen van jouw regio. Grote kans dat veel mensen ook jou gaan uitnodigen om mee te linken.
·         Twitter: ga mensen volgen en ga met hen een twitter-gesprek aan. Grote kans dat ze jou ook gaan volgen.

Verder hebben we nog tijd zat voor het werken aan de andere twee punten van Kotler: frequentie en impact. Dat komt nog wel; ná 12 september a.s.

Terug naar de campagne van 12 september 2012. Natuurlijk wordt die campagne grotendeels via massamedia – in Den Haag of Hilversum – gewonnen. Of verloren. Onze lijsttrekker zal het in de debatten moeten doen. En gaat dat ook doen.

Wij – CDA-ers – willen graag helpen. Dat doen we vooral door ons het plakken van posters, uitdelen van folders, ons goede verkiezingsprogramma uitleggen en met ons enthousiasme. Enthousiasme dat we laten zien als we met z’n allen, in onze groene jasje over de markt of door het centrum lopen.

Dat enthousiasme kunnen we niet alleen laten zien bij de ‘oude’ manier van campagnevoeren, maar ook op de nieuwe media.  Dat kan door de Facebook-pagina van het CDA te ‘liken’, @CDAvandaag te volgen en de Google+ pagina van het CDA te ‘plussen’.

Meer mogelijkheden:
·         Facebookupdates van CDA-ers te ‘liken’, delen en (positief) becommentariëren
·         Tweets van CDA’ers en @CDAvandaag te retweeten. Dat kan met de retweet-button, maar ook met ‘RT’ en ‘via’.
·         Gebruik #CDA, #TK2012 en #samenkunnenwemeer(tijdens bijvoorbeeld een TV-debat)
·         Optredens en bijdragen van CDA’ers online onder de aandacht te brengen
·         Online het debat aan te gaan en het CDA te promoten

Ook kan je ambassadeur, promotor of ondersteuner van het CDA worden. Opgeven kan bij socialmedia@cda.nl. En hier volgt een korte uitleg:
-          CDA-ambassadeurs ontvangen ongeveer 1 tot 3 updates per dag
-          CDA-promotors ontvangen ongeveer 4 tot 8 updates per week
-          CDA-ondersteuners ontvangen ongeveer 3 updates per week

Er is genoeg te doen. Handen uit de mouwen en aan de slag. Succes!

Met vriendelijke groet,
Bert Sonneveld
CDA-er; expert sociale/nieuwe media en Europa

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van advieslijst naar Europarlementariër

Kaapstad Nummer 12 op de CDA-advieslijst; wat betekent dat? Die vraag heb ik de afgelopen week veel gekregen. En graag beantwoord ik die vraag. Blij Allereerst ben ik blij met zo'n mooie plek op de advieslijst van het CDA voor de Europese verkiezingen. Voor mij is dat ook een waardering voor hetgeen in de afgelopen jaren heb gedaan voor het CDA en voor het gesprek over de Europa. Over dat dat gesprek over Europa. Onder andere heb ik meegeschreven aan de notitie ‘Balanceren op de Frans Duitse as’ over kansen en uitdagingen in Europa voor Nederland. Te vinden op https://mijn.cda.nl/bibliotheek in ‘Migratie & integratie’. Maar ook de bijdrage 'Europa en de regio' in Bestuursforum CDA (mei 2019) over dat jouw regio meer met Europa te maken heeft dan lijkt. Procedure binnen het CDA Deze advieslijst -  met mij op nummer #12 - is in de CDA-verenigingsraad van 19 december 2023 vastgesteld. De komende maand zijn de gemeentelijke CDA-afdelingen aan zet; tijdens hun Algemene Led

Vluchtheuvel in het midden is het CDA!

Woensdag 22 november 2023 gaan we allemaal stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. En meer dan ooit tevoren wil ik je vragen om CDA te stemmen. Om de idealen, om de standpunten, om de lijsttrekker en om jouw strategisch stem. Idealen De christendemocratie is een politieke stroming van het midden. Niet het neo-liberale marktdenken waarbij de markt heilig is verklaard. Niet het socialistische overheidsdenken waarbij voor oplossingen alleen naar een steeds groter wordende overheid wordt gekeken. Maar wel het saamhorigheidsdenken waarbij problemen door mensen die het zelf aangaat, van onderop worden aangepakt; ouders in schoolbesturen, marktmeester die met marktkooplui spreekt, bewoners die samen een energiecoöperatie starten. Standpunten  Het CDA stelt verbeteringen voor voor studenten en starters, gezinnen en ouderen. Bestaanszekerheid, eerlijke economie en internationale solidariteit staan centraal. Oplossingen voor klimaat en landbouw moeten we versnellen. Migratie, onderwijs, zorg en wo

Inhoud - wat ik in Brussel ga doen

Promovideo Bert Sonneveld Topweek! Dank voor jouw reactie. Het geeft me nog meer het gevoel dat samen met de mensen om mij heen we deze campagne tot een succes maken. En van zo’n week krijg ik een stoot energie; van hier tot … … Brussel.  😂 Top 4 onderwerpen Hoogste tijd om in de blog van deze week weer de inhoud in te gaan. Als kapstok gebruik ik de Eurobarometer #101.1 van voorjaar 2024 (in mijn blog van twee weken terug, ‘ Blij met de EU; en het kan beter ’, gebruikte ik nog de vorige Eurobarometer (#100)). En in het bijzonder de vraag uit deze enquete: welk onderwerp moet worden besproken in de aanloop naar de volgende Europese verkiezingen (in Nederland op 6 juni 2024).  De 4 meest genoemde onderwerpen zijn te zien in het plaatje hiernaast in deze blog. In de voorbereiding daarvan moest ik wel even achter mijn oren krabben. Ten eerste omdat ik deze vier onderwerpen niet allemaal herkende uit de gesprekken die ik voer en de vragen die ik van jou/jullie krijg. Ten tweede heb ik - i