Doorgaan naar hoofdcontent

Van de ene campagne in de andere campagne

          Michel Rog op campagne in Hilversum

Niet alleen is de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september 2012 begonnen. Ook is de campagne via de nieuwe media voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 nu al gestart.

Misschien bekend. Philip Kotler. Amerikaans professor in Internationale Marketing. Hij heeft veel geschreven over marketing en marketingstrategie. Nederlandse hoogleraren marketing kozen zijn boek 'Marketing Management' als het meest invloedrijke marketingboek ooit.

Kotler dus. Hij schrijft dat de invloed van reclame afhankelijk is van:
1.       het bereik;
2.       de frequentie; en
3.       de impact
En dat het belangrijk is om de rendabelste combinatie van deze drie te vinden.

Dit geldt ook voor politieke boodschappen en sociale – of beter gezegd de nieuwe – media. Als we alvast vooruitkijken naar de gemeenteraadcampagne van 2014, dan is het zeer belangrijk om nu al te gaan werken aan het eerste punt: bereik op de nieuwe media. Het kost namelijk veel tijd om een grote groep volgers, vrienden en connecties te krijgen. Begin daar nu – in deze campagne – mee. Dan heb je daar straks profijt van.

Voorbeelden om het bereik te vergroten:
·         Facebook: nodig mensen met wie je spreekt, waar je contact mee hebt, nog kent van vroeger, buren of wijkgenoten die je zo af en toe groet, etc.
·         LinkedIn is veel meer een zakelijke applicatie. Natuurlijk heb je alle CDA-kandidaten al uitgenodigd plus allen mensen in jouw stad of dorp. Doe mee in discussies op groepen van jouw regio. Grote kans dat veel mensen ook jou gaan uitnodigen om mee te linken.
·         Twitter: ga mensen volgen en ga met hen een twitter-gesprek aan. Grote kans dat ze jou ook gaan volgen.

Verder hebben we nog tijd zat voor het werken aan de andere twee punten van Kotler: frequentie en impact. Dat komt nog wel; ná 12 september a.s.

Terug naar de campagne van 12 september 2012. Natuurlijk wordt die campagne grotendeels via massamedia – in Den Haag of Hilversum – gewonnen. Of verloren. Onze lijsttrekker zal het in de debatten moeten doen. En gaat dat ook doen.

Wij – CDA-ers – willen graag helpen. Dat doen we vooral door ons het plakken van posters, uitdelen van folders, ons goede verkiezingsprogramma uitleggen en met ons enthousiasme. Enthousiasme dat we laten zien als we met z’n allen, in onze groene jasje over de markt of door het centrum lopen.

Dat enthousiasme kunnen we niet alleen laten zien bij de ‘oude’ manier van campagnevoeren, maar ook op de nieuwe media.  Dat kan door de Facebook-pagina van het CDA te ‘liken’, @CDAvandaag te volgen en de Google+ pagina van het CDA te ‘plussen’.

Meer mogelijkheden:
·         Facebookupdates van CDA-ers te ‘liken’, delen en (positief) becommentariëren
·         Tweets van CDA’ers en @CDAvandaag te retweeten. Dat kan met de retweet-button, maar ook met ‘RT’ en ‘via’.
·         Gebruik #CDA, #TK2012 en #samenkunnenwemeer(tijdens bijvoorbeeld een TV-debat)
·         Optredens en bijdragen van CDA’ers online onder de aandacht te brengen
·         Online het debat aan te gaan en het CDA te promoten

Ook kan je ambassadeur, promotor of ondersteuner van het CDA worden. Opgeven kan bij socialmedia@cda.nl. En hier volgt een korte uitleg:
-          CDA-ambassadeurs ontvangen ongeveer 1 tot 3 updates per dag
-          CDA-promotors ontvangen ongeveer 4 tot 8 updates per week
-          CDA-ondersteuners ontvangen ongeveer 3 updates per week

Er is genoeg te doen. Handen uit de mouwen en aan de slag. Succes!

Met vriendelijke groet,
Bert Sonneveld
CDA-er; expert sociale/nieuwe media en Europa

Reacties

Populaire posts van deze blog

Amsterdam - 6 en 7 november 2024

Kunstwerk Motus Vitae (levensbeweging) van Louise te Poele & Tim Vermeulen, Almere ALLUMINOUS Lichtkunstfestival  Gekke tijd; dat is waar we in leven.  Afgelopen donderdag zijn Israëlische supporters van Maccabi Tel Aviv FC aangevallen in Amsterdam na afloop van een Europa League-wedstrijd tegen Ajax. Het geweld vond plaats tijdens meerdere aanvallen in de stad. Intens walgelijk hoe mensen achterna werden gezeten door andere mensen met als doel om hen te verwonden; en erger. Deze blog gaat over de manier waarop belangengroepen met dit nieuws omgaan. Gekke tijd. 1) Hooligangeweld Sommigen op social media geven aan dat het geweld 'gewoon' valt onder de strijd - voor en na een wedstrijd - van fanatieke supporters van twee voetbalclubs. Het roepen van leuzen en het - in groepen - elkaar opzoeken; op terrassen en in de stad. Provoceren en uitlokken; met als doel om gewelddadig te worden. Het gaat hierbij om geweld omwille van het geweld. Bijvoorbeeld de afspraak van groepe...

Luisteren of bullebak?

Overzicht van de hoorzittingen van voorgedragen Eurocommissarissen Benieuwd naar de ander of zenden van jouw eigen boodschap? Willen horen of de wil dat je gehoorzaamd wordt? Luisteren of bullebak? Europese hoorzittingen Deze week is een belangrijke week. Als volger van de Europese politiek denk jij natuurlijk meteen aan de hoorzittingen door het Europees Parlement van de voorgedragen 26 kandidaten Eurocommissarissen. Nummer 27, de voorzitter van de Europese Commissie Ursula Von der Leyen, is al gekozen . De 26 genomineerde commissarissen zijn uitgenodigd om voor de meest passende commissies van het Europees Parlement te verschijnen om te beoordelen of zij geschikt zijn voor de beoogde post. Daarna volgt de 'echte' benoeming. Schriftelijk en mondelinge vragen Kandidaat-commissarissen worden beoordeeld op onafhankelijkheid, de bevoegdheden die ze gaan krijgen en de Europese toewijding.  Iedere kandidaat heeft al geantwoord op de schriftelijke vragen vóór de hoorzitting. Tijdens ...

Stem op Bert Sonneveld

CDA-partijleider Henri Bontenbal (r) en aankomend Europarlementariër  Bert Sonneveld (l) Deze donderdag, 6 juni 2024, ga jij naar de stembus. Wil jij op mij stemmen? #stemCDA #lijst3nummer12.  In deze blog maak ik duidelijk - voor jou én voor de mensen aan wie jij deze blog doorstuurt - waarom je op mij kan stemmen. Leuke campagne Ik heb enorm van deze campagne genoten. Vooral de reacties die ik ontving in de vorm van likes, het delen van mijn berichten en jouw commentaar. Maar ook WhatsApp-berichten of berichten via LinkedIn ,  Facebook en Instagram . Zoals het bericht dat ik gisteren ontving: "Dank voor je enthousiasme, mooi om te zien hoe je het CDA zo positief uitdraagt". Of het meewandelen op de Europawandelingen in het Gooi als onderdeel van #23000stappen23000stemmen. Of het retweeten door voorzitter van het landelijk CDA Jean Wiertz of politiek influencer  Bram van Gendt . Of ... en ... en ... Maar ook de debatten, het EU-kinderdebat, bedrijfsbezoeken, spreek...