Doorgaan naar hoofdcontent

Een VVD-minderheidskabinet


De polariserende verkiezingscampagne 2012 heeft geleid tot twee grote flankpartijen, VVD en PvdA, en een politiek midden – van CDA en D66 – dat leger is dan ooit. Nu, eind september 2012, proberen de twee winnaars gezamenlijk om te komen tot een meerderheidsregering.
Dat is niet goed voor Nederland en niet goed voor het aanzien van onze landelijke politiek. En dat terwijl er een alternatief is dat veel aantrekkelijker is. Namelijk een minderheidsregering van alleen de VVD.

Nog geen week na de verkiezingen gaven PvdA en VVD al niet thuis. De PvdA deed geen enkele moeite om de BTW-verhoging per 1 oktober a.s. tegen te gaan; een punt dat prominent op hun posters in onze bushokjes te lezen was. En VVD én PvdA spraken in het openbaar niet meer over het terugdraaien van de forensentax; en al helemaal niet hoe zij die anderhalf miljard, de kosten van dat terugdraaien, in 2013 wilden bezuinigen.
Dit gedrag tast het vertrouwen in de politiek bij heel veel mensen aan. Nederlanders willen niet alleen duidelijkheid hebben voor de verkiezingen, maar willen daarna diezelfde duidelijkheid horen.

De two-new-best-friends, Rutte en Samsom, zullen er met hun makkers echt wel uit gaan komen. Het positieve uitruilen gaan de heren in Den Haag regelen. De VVD krijgt de arbeidsmarkt en de zorg en de PvdA de hypotheekrenteaftrek en Europa. Of zoiets.
Maar de achterbannen? Dat gaat knellen. We hoorden een PvdA-er al over het kinderpardon; dat dit voor Samsom echt een breekpunt moet zijn. En VVD-ers roeren zich over de verdubbeling van de bankenbelasting en het zwaarder belasten van hun mooie bonussen.

Eerst zullen enkelen in deze partijen zich laten horen. Sowieso gevolgd door een daling in de peilingen. Ja, en dan? Dan wordt dat positief uitruilen toch iets negatiever: als jij hier niet aan morrelt, dan zullen wij niet aan dat komen.
Dat is slecht voor het aanzien van de Nederlandse politiek.

Ook kennen we allemaal nog het beeld van Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD). Zij voerde fel campagne tegen de weigerambtenaar, maar stemde in de Tweede Kamer voor. Vanwege coalitieafspraken. Niet uit te leggen.
Dit willen Nederlanders niet meer.

En voordat we er erg in hebben, krijgen we alweer vervroegde verkiezingen.
Nee, zover moeten we het niet laten komen.

Het argument dat dit niet anders kan in een coalitieland klopt deels. Terugkijkend op de laatste honderd jaar is dat inderdaad veelal de praktijk geweest. En als een Kamerlid dan volgens zijn eigen principes en eigen verkiezingsprogramma stemde, dan werd hij of zij als dissident gezien. Maar het kan ook anders. Het toverwoord daarvoor is een minderheidsregering van één partij.

Laat de VVD nu een regering vormen en laat de Tweede Kamerleden stemmen zoals in hun verkiezingsprogramma staat. Niets uitruilen.

Hoe gaat dat dan. Als de VVD iets – uit eigen verkiezingsprogramma – voorstelt dat een meerderheid in de Tweede Kamer heeft, is goed te overzien. Als de VVD een wetsvoorstel indient dat geen meerderheid heeft, dan wordt dat geamendeerd of afgestemd. En een meerderheid van de Kamer kan ook een eigen wetsvoorstel aannemen. Ook dat is goed te overzien.

In de praktijk zijn er mooie meerderheden. Aanpassing van de hypotheekrenteaftrek bestaande gevallen. Het kinderpardon. Versteviging van Europa, begrotingsdiscipline en controlebevoegdheden. Niet-zorgelementen, zoals wonen en service, uit de AWBZ. Bonussen in de financiële sector maximaal drie maandsalarissen of 20%. Werkgevers betalen eerste zes maanden WW en de WW wordt korter maar hoger.
Groot voordeel is dat Kamerleden hetzelfde kunnen stemmen als in hun verkiezingsprogramma staat. Uitruil op kleine onderdelen – zoals als jij voor mijn motie stemt, dan steun ik jouw amendement – moet dan ook niet gebeuren.
Een meerderheid is een meerderheid. Punt uit.

Natuurlijk moeten Kamerleden van andere partijen de VVD wel de mogelijkheid geven om een regering te vormen en niet al op dag twee een motie van wantrouwen indienen om de regering naar huis te sturen. De grondhouding tegenover een minderheidsregering moet positief zijn. Maar dat vertrouw ik de meerderheid van onze huidige volksvertegenwoordigers wel toe.

Ander groot voordeel is dat we zonder langdurige informatie en formatie een kabinet hebben binnen één week na de verkiezingen. Inclusief beëdiging en foto van de bordesscène op de trappen van Huis ten Bosch.
Zo’n kabinet kan eventueel ook al door verschillende partijen voor de verkiezingen worden gepresenteerd.

Een nadeel kan het zijn dat dit ten koste gaat van de kleine partijen. Ik denk dat dit zal meevallen. Want in een dergelijk systeem van een minderheidsregering telt iedere stem. Ook de stem van 50+, van de dieren of de staatkundig gereformeerden.

Maar de grootste winst zal het herwinnen van het vertrouwen in de politiek en politici zijn. En die winst gun ik Nederland van harte.

Bert Sonneveld
Econoom, Europa-expert, politiek columnist en CDA-lid

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van advieslijst naar Europarlementariër

Kaapstad Nummer 12 op de CDA-advieslijst; wat betekent dat? Die vraag heb ik de afgelopen week veel gekregen. En graag beantwoord ik die vraag. Blij Allereerst ben ik blij met zo'n mooie plek op de advieslijst van het CDA voor de Europese verkiezingen. Voor mij is dat ook een waardering voor hetgeen in de afgelopen jaren heb gedaan voor het CDA en voor het gesprek over de Europa. Over dat dat gesprek over Europa. Onder andere heb ik meegeschreven aan de notitie ‘Balanceren op de Frans Duitse as’ over kansen en uitdagingen in Europa voor Nederland. Te vinden op https://mijn.cda.nl/bibliotheek in ‘Migratie & integratie’. Maar ook de bijdrage 'Europa en de regio' in Bestuursforum CDA (mei 2019) over dat jouw regio meer met Europa te maken heeft dan lijkt. Procedure binnen het CDA Deze advieslijst -  met mij op nummer #12 - is in de CDA-verenigingsraad van 19 december 2023 vastgesteld. De komende maand zijn de gemeentelijke CDA-afdelingen aan zet; tijdens hun Algemene Led

Vluchtheuvel in het midden is het CDA!

Woensdag 22 november 2023 gaan we allemaal stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. En meer dan ooit tevoren wil ik je vragen om CDA te stemmen. Om de idealen, om de standpunten, om de lijsttrekker en om jouw strategisch stem. Idealen De christendemocratie is een politieke stroming van het midden. Niet het neo-liberale marktdenken waarbij de markt heilig is verklaard. Niet het socialistische overheidsdenken waarbij voor oplossingen alleen naar een steeds groter wordende overheid wordt gekeken. Maar wel het saamhorigheidsdenken waarbij problemen door mensen die het zelf aangaat, van onderop worden aangepakt; ouders in schoolbesturen, marktmeester die met marktkooplui spreekt, bewoners die samen een energiecoöperatie starten. Standpunten  Het CDA stelt verbeteringen voor voor studenten en starters, gezinnen en ouderen. Bestaanszekerheid, eerlijke economie en internationale solidariteit staan centraal. Oplossingen voor klimaat en landbouw moeten we versnellen. Migratie, onderwijs, zorg en wo

Inhoud - wat ik in Brussel ga doen

Promovideo Bert Sonneveld Topweek! Dank voor jouw reactie. Het geeft me nog meer het gevoel dat samen met de mensen om mij heen we deze campagne tot een succes maken. En van zo’n week krijg ik een stoot energie; van hier tot … … Brussel.  😂 Top 4 onderwerpen Hoogste tijd om in de blog van deze week weer de inhoud in te gaan. Als kapstok gebruik ik de Eurobarometer #101.1 van voorjaar 2024 (in mijn blog van twee weken terug, ‘ Blij met de EU; en het kan beter ’, gebruikte ik nog de vorige Eurobarometer (#100)). En in het bijzonder de vraag uit deze enquete: welk onderwerp moet worden besproken in de aanloop naar de volgende Europese verkiezingen (in Nederland op 6 juni 2024).  De 4 meest genoemde onderwerpen zijn te zien in het plaatje hiernaast in deze blog. In de voorbereiding daarvan moest ik wel even achter mijn oren krabben. Ten eerste omdat ik deze vier onderwerpen niet allemaal herkende uit de gesprekken die ik voer en de vragen die ik van jou/jullie krijg. Ten tweede heb ik - i