Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuwe Media is doen, doen, doen


‘Die Welt steht Kopf’ in Trassenheide (D)
Interview met mij, volgend op de workshop 'Nieuwe Media', die ik heb gegeven op de CDA nieuwjaarsbijeenkomst op 19 januari 2013 in Amersfoort:

Waar ik me vreselijk aan stoor is een account van een lokaal politicus met bovenaan een bericht van maart 2010: een oproep om vooral vandaag te gaan stemmen. Dat kan niet. Een politicus – ook een lokale – moet op allerlei wijze bekend maken waar hij mee bezig is. Niet alleen in de drie maanden voor de verkiezingen, maar permanent. We spreken Bert Sonneveld uit Bussum. Vier jaar geleden was hij lijsttrekker voor het CDA bij de gemeenteraadsverkiezingen. Hij is actief op sociale netwerken en trainer ‘Nieuwe Media’ bij het Steenkampinstituut.

Hoe heb jij in campagnetijd de nieuwe media ingezet?
Het CDA in Bussum liet tien YouTube-filmpjes maken van onze speerpunten waarmee we de verkiezingen in waren gegaan. Ruim anderhalve maand voor de verkiezingen plaatsten we – om de twee dagen – een van die filmpjes. Daar hebben we heel veel reacties op gekregen. Mensen keken uit naar ons volgende filmpje. Dit was ons eerste filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2LeD6x9fqoE.
En natuurlijk was ik ook actief op Twitter, Facebook en LinkedIn. En toen ook nog op Hyves. Iedere dag weer iets nieuws. Altijd passend binnen onze tien speerpunten en vaak met een link naar onze website. Maar ook reagerend op anderen.

Iedere dag?
Het gaat erom dat je een frequentie kiest die je vol kan houden. Voor de een is dat eens per week, voor een ander eens per uur of maandelijks. Voor mij is dat eens per dag; zeker in campagnetijd. Ik vind het sowieso belangrijk om vooraf heel bewust te bepalen wat je gaat doen op de Nieuwe Media. De training ‘Nieuwe Media’ gaat ook vooral over doelstellingen en planning. Over kiezen dus. En kiezen is schrappen. 

Wat ervaar jij als voordelen van de nieuwe media
Het bereik is enorm. Nederland loopt voorop in het gebruik van de nieuwe media. Miljoenen mensen zijn actief, dus ook miljoenen van onze kiezers. Velen denken dat vooral jongeren actief zijn op de Nieuwe Media. Dat klopt deels. De gemiddelde leeftijd van een tweep (iemand die twittert) is 37 jaar. Dus de helft van de gebruikers is jonger. Maar de andere helft is dus ouder dan die 37 jaar.
Ook wil ik als voordelen nog snelheid en betrouwbaarheid noemen.

Betrouwbaar?
Ja, mensen maken vaak een goede selectie wie ze willen volgen. En wat vrienden (of vrienden van vrienden) zeggen, vinden mensen betrouwbaarder dan een advertentie. Het onderzoek ‘Impact Social Media 2012’ van ING concludeert dat berichten op sociale media vaker aanzetten tot verandering van mening, voorkeur of gedrag dan berichten uit kranten en nieuwssites.
En soms is er inderdaad twijfel. Twijfel aan betrouwbaarheid van sommige accounts op de Nieuwe Media, maar niet aan de Nieuwe Media zelf.

Welk advies geef jij lokale CDA-politici
Met ruim een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen is het belangrijk om te gaan ‘doen, doen, doen’. Nodig mensen uit, ga mensen volgen, plaats opvallende berichten, schrijf over wat je doet en schrijf over wat je vindt, reageer en voer scherpe debatten in 140 tekens. Houd daarbij in de gaten dat je het vertrouwen van mensen moet winnen. Veel succes en tot ziens op de Nieuwe Media.

Twitter                 https://twitter.com/BertSonneveld
Facebook            https://www.facebook.com/bert.sonneveld
LinkedIn              http://www.linkedin.com/profile/view?id=2280028


Reacties

Populaire posts van deze blog

Van advieslijst naar Europarlementariër

Kaapstad Nummer 12 op de CDA-advieslijst; wat betekent dat? Die vraag heb ik de afgelopen week veel gekregen. En graag beantwoord ik die vraag. Blij Allereerst ben ik blij met zo'n mooie plek op de advieslijst van het CDA voor de Europese verkiezingen. Voor mij is dat ook een waardering voor hetgeen in de afgelopen jaren heb gedaan voor het CDA en voor het gesprek over de Europa. Over dat dat gesprek over Europa. Onder andere heb ik meegeschreven aan de notitie ‘Balanceren op de Frans Duitse as’ over kansen en uitdagingen in Europa voor Nederland. Te vinden op https://mijn.cda.nl/bibliotheek in ‘Migratie & integratie’. Maar ook de bijdrage 'Europa en de regio' in Bestuursforum CDA (mei 2019) over dat jouw regio meer met Europa te maken heeft dan lijkt. Procedure binnen het CDA Deze advieslijst -  met mij op nummer #12 - is in de CDA-verenigingsraad van 19 december 2023 vastgesteld. De komende maand zijn de gemeentelijke CDA-afdelingen aan zet; tijdens hun Algemene Led

Vluchtheuvel in het midden is het CDA!

Woensdag 22 november 2023 gaan we allemaal stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. En meer dan ooit tevoren wil ik je vragen om CDA te stemmen. Om de idealen, om de standpunten, om de lijsttrekker en om jouw strategisch stem. Idealen De christendemocratie is een politieke stroming van het midden. Niet het neo-liberale marktdenken waarbij de markt heilig is verklaard. Niet het socialistische overheidsdenken waarbij voor oplossingen alleen naar een steeds groter wordende overheid wordt gekeken. Maar wel het saamhorigheidsdenken waarbij problemen door mensen die het zelf aangaat, van onderop worden aangepakt; ouders in schoolbesturen, marktmeester die met marktkooplui spreekt, bewoners die samen een energiecoöperatie starten. Standpunten  Het CDA stelt verbeteringen voor voor studenten en starters, gezinnen en ouderen. Bestaanszekerheid, eerlijke economie en internationale solidariteit staan centraal. Oplossingen voor klimaat en landbouw moeten we versnellen. Migratie, onderwijs, zorg en wo

Inhoud - wat ik in Brussel ga doen

Promovideo Bert Sonneveld Topweek! Dank voor jouw reactie. Het geeft me nog meer het gevoel dat samen met de mensen om mij heen we deze campagne tot een succes maken. En van zo’n week krijg ik een stoot energie; van hier tot … … Brussel.  😂 Top 4 onderwerpen Hoogste tijd om in de blog van deze week weer de inhoud in te gaan. Als kapstok gebruik ik de Eurobarometer #101.1 van voorjaar 2024 (in mijn blog van twee weken terug, ‘ Blij met de EU; en het kan beter ’, gebruikte ik nog de vorige Eurobarometer (#100)). En in het bijzonder de vraag uit deze enquete: welk onderwerp moet worden besproken in de aanloop naar de volgende Europese verkiezingen (in Nederland op 6 juni 2024).  De 4 meest genoemde onderwerpen zijn te zien in het plaatje hiernaast in deze blog. In de voorbereiding daarvan moest ik wel even achter mijn oren krabben. Ten eerste omdat ik deze vier onderwerpen niet allemaal herkende uit de gesprekken die ik voer en de vragen die ik van jou/jullie krijg. Ten tweede heb ik - i