Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuwe Media is doen, doen, doen


‘Die Welt steht Kopf’ in Trassenheide (D)
Interview met mij, volgend op de workshop 'Nieuwe Media', die ik heb gegeven op de CDA nieuwjaarsbijeenkomst op 19 januari 2013 in Amersfoort:

Waar ik me vreselijk aan stoor is een account van een lokaal politicus met bovenaan een bericht van maart 2010: een oproep om vooral vandaag te gaan stemmen. Dat kan niet. Een politicus – ook een lokale – moet op allerlei wijze bekend maken waar hij mee bezig is. Niet alleen in de drie maanden voor de verkiezingen, maar permanent. We spreken Bert Sonneveld uit Bussum. Vier jaar geleden was hij lijsttrekker voor het CDA bij de gemeenteraadsverkiezingen. Hij is actief op sociale netwerken en trainer ‘Nieuwe Media’ bij het Steenkampinstituut.

Hoe heb jij in campagnetijd de nieuwe media ingezet?
Het CDA in Bussum liet tien YouTube-filmpjes maken van onze speerpunten waarmee we de verkiezingen in waren gegaan. Ruim anderhalve maand voor de verkiezingen plaatsten we – om de twee dagen – een van die filmpjes. Daar hebben we heel veel reacties op gekregen. Mensen keken uit naar ons volgende filmpje. Dit was ons eerste filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2LeD6x9fqoE.
En natuurlijk was ik ook actief op Twitter, Facebook en LinkedIn. En toen ook nog op Hyves. Iedere dag weer iets nieuws. Altijd passend binnen onze tien speerpunten en vaak met een link naar onze website. Maar ook reagerend op anderen.

Iedere dag?
Het gaat erom dat je een frequentie kiest die je vol kan houden. Voor de een is dat eens per week, voor een ander eens per uur of maandelijks. Voor mij is dat eens per dag; zeker in campagnetijd. Ik vind het sowieso belangrijk om vooraf heel bewust te bepalen wat je gaat doen op de Nieuwe Media. De training ‘Nieuwe Media’ gaat ook vooral over doelstellingen en planning. Over kiezen dus. En kiezen is schrappen. 

Wat ervaar jij als voordelen van de nieuwe media
Het bereik is enorm. Nederland loopt voorop in het gebruik van de nieuwe media. Miljoenen mensen zijn actief, dus ook miljoenen van onze kiezers. Velen denken dat vooral jongeren actief zijn op de Nieuwe Media. Dat klopt deels. De gemiddelde leeftijd van een tweep (iemand die twittert) is 37 jaar. Dus de helft van de gebruikers is jonger. Maar de andere helft is dus ouder dan die 37 jaar.
Ook wil ik als voordelen nog snelheid en betrouwbaarheid noemen.

Betrouwbaar?
Ja, mensen maken vaak een goede selectie wie ze willen volgen. En wat vrienden (of vrienden van vrienden) zeggen, vinden mensen betrouwbaarder dan een advertentie. Het onderzoek ‘Impact Social Media 2012’ van ING concludeert dat berichten op sociale media vaker aanzetten tot verandering van mening, voorkeur of gedrag dan berichten uit kranten en nieuwssites.
En soms is er inderdaad twijfel. Twijfel aan betrouwbaarheid van sommige accounts op de Nieuwe Media, maar niet aan de Nieuwe Media zelf.

Welk advies geef jij lokale CDA-politici
Met ruim een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen is het belangrijk om te gaan ‘doen, doen, doen’. Nodig mensen uit, ga mensen volgen, plaats opvallende berichten, schrijf over wat je doet en schrijf over wat je vindt, reageer en voer scherpe debatten in 140 tekens. Houd daarbij in de gaten dat je het vertrouwen van mensen moet winnen. Veel succes en tot ziens op de Nieuwe Media.

Twitter                 https://twitter.com/BertSonneveld
Facebook            https://www.facebook.com/bert.sonneveld
LinkedIn              http://www.linkedin.com/profile/view?id=2280028


Reacties

Populaire posts van deze blog

Amsterdam - 6 en 7 november 2024

Kunstwerk Motus Vitae (levensbeweging) van Louise te Poele & Tim Vermeulen, Almere ALLUMINOUS Lichtkunstfestival  Gekke tijd; dat is waar we in leven.  Afgelopen donderdag zijn Israëlische supporters van Maccabi Tel Aviv FC aangevallen in Amsterdam na afloop van een Europa League-wedstrijd tegen Ajax. Het geweld vond plaats tijdens meerdere aanvallen in de stad. Intens walgelijk hoe mensen achterna werden gezeten door andere mensen met als doel om hen te verwonden; en erger. Deze blog gaat over de manier waarop belangengroepen met dit nieuws omgaan. Gekke tijd. 1) Hooligangeweld Sommigen op social media geven aan dat het geweld 'gewoon' valt onder de strijd - voor en na een wedstrijd - van fanatieke supporters van twee voetbalclubs. Het roepen van leuzen en het - in groepen - elkaar opzoeken; op terrassen en in de stad. Provoceren en uitlokken; met als doel om gewelddadig te worden. Het gaat hierbij om geweld omwille van het geweld. Bijvoorbeeld de afspraak van groepe...

Luisteren of bullebak?

Overzicht van de hoorzittingen van voorgedragen Eurocommissarissen Benieuwd naar de ander of zenden van jouw eigen boodschap? Willen horen of de wil dat je gehoorzaamd wordt? Luisteren of bullebak? Europese hoorzittingen Deze week is een belangrijke week. Als volger van de Europese politiek denk jij natuurlijk meteen aan de hoorzittingen door het Europees Parlement van de voorgedragen 26 kandidaten Eurocommissarissen. Nummer 27, de voorzitter van de Europese Commissie Ursula Von der Leyen, is al gekozen . De 26 genomineerde commissarissen zijn uitgenodigd om voor de meest passende commissies van het Europees Parlement te verschijnen om te beoordelen of zij geschikt zijn voor de beoogde post. Daarna volgt de 'echte' benoeming. Schriftelijk en mondelinge vragen Kandidaat-commissarissen worden beoordeeld op onafhankelijkheid, de bevoegdheden die ze gaan krijgen en de Europese toewijding.  Iedere kandidaat heeft al geantwoord op de schriftelijke vragen vóór de hoorzitting. Tijdens ...

Stem op Bert Sonneveld

CDA-partijleider Henri Bontenbal (r) en aankomend Europarlementariër  Bert Sonneveld (l) Deze donderdag, 6 juni 2024, ga jij naar de stembus. Wil jij op mij stemmen? #stemCDA #lijst3nummer12.  In deze blog maak ik duidelijk - voor jou én voor de mensen aan wie jij deze blog doorstuurt - waarom je op mij kan stemmen. Leuke campagne Ik heb enorm van deze campagne genoten. Vooral de reacties die ik ontving in de vorm van likes, het delen van mijn berichten en jouw commentaar. Maar ook WhatsApp-berichten of berichten via LinkedIn ,  Facebook en Instagram . Zoals het bericht dat ik gisteren ontving: "Dank voor je enthousiasme, mooi om te zien hoe je het CDA zo positief uitdraagt". Of het meewandelen op de Europawandelingen in het Gooi als onderdeel van #23000stappen23000stemmen. Of het retweeten door voorzitter van het landelijk CDA Jean Wiertz of politiek influencer  Bram van Gendt . Of ... en ... en ... Maar ook de debatten, het EU-kinderdebat, bedrijfsbezoeken, spreek...