‘Die Welt steht Kopf’ in Trassenheide (D)
|
Interview met mij, volgend op de workshop 'Nieuwe Media', die ik heb gegeven op de CDA nieuwjaarsbijeenkomst op 19 januari 2013 in Amersfoort:
Waar ik me vreselijk aan stoor is een account van een
lokaal politicus met bovenaan een bericht van maart 2010: een oproep om vooral
vandaag te gaan stemmen. Dat kan niet. Een politicus – ook een lokale – moet op
allerlei wijze bekend maken waar hij mee bezig is. Niet alleen in de drie
maanden voor de verkiezingen, maar permanent. We spreken Bert Sonneveld uit
Bussum. Vier jaar geleden was hij lijsttrekker voor het CDA bij de
gemeenteraadsverkiezingen. Hij is actief op sociale netwerken en trainer ‘Nieuwe
Media’ bij het Steenkampinstituut.
Hoe heb jij in
campagnetijd de nieuwe media ingezet?
Het CDA in Bussum liet tien YouTube-filmpjes maken van onze speerpunten waarmee we de verkiezingen in waren gegaan. Ruim anderhalve
maand voor de verkiezingen plaatsten we – om de twee dagen – een van die filmpjes. Daar hebben we heel veel reacties op gekregen. Mensen keken uit
naar ons volgende filmpje. Dit was ons eerste filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2LeD6x9fqoE.
En natuurlijk was ik ook actief op Twitter, Facebook en
LinkedIn. En toen ook nog op Hyves. Iedere dag weer iets nieuws. Altijd passend
binnen onze tien speerpunten en vaak met een link naar onze website. Maar ook reagerend op anderen.
Iedere dag?
Het gaat erom dat je een frequentie kiest die je vol kan
houden. Voor de een is dat eens per week, voor een ander eens per uur of
maandelijks. Voor mij is dat eens per dag; zeker in campagnetijd. Ik vind het sowieso belangrijk om
vooraf heel bewust te bepalen wat je gaat doen op de Nieuwe Media. De
training ‘Nieuwe Media’ gaat ook vooral over doelstellingen en planning. Over
kiezen dus. En kiezen is schrappen.
Wat ervaar jij als
voordelen van de nieuwe media
Het bereik is enorm. Nederland loopt voorop in het gebruik
van de nieuwe media. Miljoenen mensen zijn actief, dus ook miljoenen van onze
kiezers. Velen denken dat vooral jongeren actief zijn op de Nieuwe Media. Dat
klopt deels. De gemiddelde leeftijd van een tweep (iemand die twittert) is 37 jaar. Dus de helft van de gebruikers is jonger. Maar de andere helft is
dus ouder dan die 37 jaar.
Ook wil ik als voordelen nog snelheid en betrouwbaarheid
noemen.
Betrouwbaar?
Ja, mensen maken vaak een goede selectie wie ze willen
volgen. En wat vrienden (of vrienden van vrienden) zeggen, vinden mensen
betrouwbaarder dan een advertentie. Het onderzoek ‘Impact Social Media 2012’
van ING concludeert dat berichten op sociale media vaker aanzetten tot
verandering van mening, voorkeur of gedrag dan berichten uit kranten en
nieuwssites.
En soms is er inderdaad twijfel. Twijfel aan
betrouwbaarheid van sommige accounts op de Nieuwe Media, maar niet aan de Nieuwe
Media zelf.
Welk advies geef
jij lokale CDA-politici
Met ruim een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen is het
belangrijk om te gaan ‘doen, doen, doen’. Nodig mensen uit, ga mensen volgen,
plaats opvallende berichten, schrijf over wat je doet en schrijf over wat je
vindt, reageer en voer scherpe debatten in 140 tekens. Houd daarbij in de gaten
dat je het vertrouwen van mensen moet winnen. Veel succes en tot ziens
op de Nieuwe Media.
Reacties
Een reactie posten