Doorgaan naar hoofdcontent

Brussel krijgt de schuld


Brussel bedreigt onze pensioenen, Brussel moet test zuinige auto snel regelen, Brussel heeft een fout gemaakt met reddingsplan voor Cyprus, Brussel geeft honderden miljoenen euro’s voor gehoor Poolse koeien, Brussel maakt onze hypotheken duur, Brussel pakt uw porno af, Brusselse ‘ongekozen bureaucraten’ regeren Nederland, Brussel moet een Europees register voor mensen en bedrijven maken die al zijn veroordeeld voor voedselfraude, Brussel had vandaag sombere cijfers over Europa en Nederland, Brussel legt bonussen bankiers aan banden, en zelfs: Brussel met Fyra niet bereikbaar.
Zo maar een greep uit nieuwsberichten van de afgelopen tijd.

Kortom Brussel lijkt overal de schuld van te krijgen. De Nederlandse regering, journalisten en opiniemakers wijzen naar Brussel alsof wij daar volledig buiten staan en niets in te brengen hebben.









Zou Brussel ooit zo in ons woordenboek komen?
Ik hoop het niet.

In mijn column van vorige week heb ik – voor onze Tweede Kamerleden – de verschillende politieke Europese instellingen op een rijtje gezet. Omdat ik opmerkingen kreeg over ‘zij in Brussel’ ga ik vandaag in op hoe Europa besluiten neemt.

De Europese Unie doet namelijk heel veel om Europeanen – en dus zeker ook Nederlanders – te betrekken bij het tot stand komen van besluiten. Als indiener van nieuwe initiatieven gaat de Commissie na wat de gevolgen voor economie, samenleving en milieu zijn. Ze raadpleegt ook belanghebbenden, zoals onafhankelijke organisaties, lokale overheden en vertegenwoordigers van de industrie en het maatschappelijk middenveld; of indien nodig advies van deskundigengroepen.

Burgers, bedrijven en organisaties kunnen aan de raadpleging deelnemen via de website Openbare raadplegingen. En onze Tweede Kamer kan formeel hun eventuele bedenkingen kenbaar maken, als zij vinden dat een bepaalde zaak beter door de lidstaten zelf kan worden geregeld.

Het Europees Parlement (met Nederlandse Europarlementariërs) en de Raad (met altijd een Nederlandse minister) buigen zich over de voorstellen van de Commissie en kunnen met wijzigingsvoorstellen (amendementen) komen. Soms zijn er meerdere behandelingen nodig. Het Parlement kan het voorstel tegenhouden als er geen overeenstemming met de Raad wordt bereikt.  Als Parlement en Raad een compromis bereiken, wordt het voorstel goedgekeurd.

Dit is een verkorte versie. Wat opvalt, is hoeveel mensen, organisaties en politici betrokken zijn voordat er een besluit valt. Het democratisch gehalte is hoog.

Maar blijkbaar blijven er mensen die het – na een uitgebreid democratisch proces – niet eens zijn met de uitkomst of met een besluit. Zij willen hun tegenstem laten horen. En geven ‘Brussel’ de schuld. Maar weten dat zij nat gaan als zij één Europese instelling zouden beschuldigen. Daarom dat ge-Brussel.

Ik hoop dat je dit de komende tijd realiseert als je een nieuwsbericht op opiniestuk leest met ‘Brussel’ in de titel. Als jij en ik - wij dus - dat doen, dan zal Brussel nooit als 'tekortkoming of verkeerde daad' in ons woordenboek komen.

Groet,
Bert Sonneveld
Politiek columnist, Europa-expert en CDA-lid




Reacties

Populaire posts van deze blog

Van advieslijst naar Europarlementariër

Kaapstad Nummer 12 op de CDA-advieslijst; wat betekent dat? Die vraag heb ik de afgelopen week veel gekregen. En graag beantwoord ik die vraag. Blij Allereerst ben ik blij met zo'n mooie plek op de advieslijst van het CDA voor de Europese verkiezingen. Voor mij is dat ook een waardering voor hetgeen in de afgelopen jaren heb gedaan voor het CDA en voor het gesprek over Europa. Over dat gesprek over Europa. Onder andere heb ik meegeschreven aan de notitie ‘Balanceren op de Frans Duitse as’ over kansen en uitdagingen in Europa voor Nederland. Te vinden op https://mijn.cda.nl/bibliotheek in ‘Migratie & integratie’. Maar ook de bijdrage 'Europa en de regio' in Bestuursforum CDA (mei 2019) over dat jouw regio meer met Europa te maken heeft dan lijkt. Procedure binnen het CDA Deze advieslijst -  met mij op nummer #12 - is in de CDA-verenigingsraad van 19 december 2023 vastgesteld. De komende maand zijn de gemeentelijke CDA-afdelingen aan zet; tijdens hun Algemene LedenVerga

Stem op Bert Sonneveld

CDA-partijleider Henri Bontenbal (r) en aankomend Europarlementariër  Bert Sonneveld (l) Deze donderdag, 6 juni 2024, ga jij naar de stembus. Wil jij op mij stemmen? #stemCDA #lijst3nummer12.  In deze blog maak ik duidelijk - voor jou én voor de mensen aan wie jij deze blog doorstuurt - waarom je op mij kan stemmen. Leuke campagne Ik heb enorm van deze campagne genoten. Vooral de reacties die ik ontving in de vorm van likes, het delen van mijn berichten en jouw commentaar. Maar ook WhatsApp-berichten of berichten via LinkedIn ,  Facebook en Instagram . Zoals het bericht dat ik gisteren ontving: "Dank voor je enthousiasme, mooi om te zien hoe je het CDA zo positief uitdraagt". Of het meewandelen op de Europawandelingen in het Gooi als onderdeel van #23000stappen23000stemmen. Of het retweeten door voorzitter van het landelijk CDA Jean Wiertz of politiek influencer  Bram van Gendt . Of ... en ... en ... Maar ook de debatten, het EU-kinderdebat, bedrijfsbezoeken, spreekbeurten b

Inhoud - wat ik in Brussel ga doen

Promovideo Bert Sonneveld Topweek! Dank voor jouw reactie. Het geeft me nog meer het gevoel dat samen met de mensen om mij heen we deze campagne tot een succes maken. En van zo’n week krijg ik een stoot energie; van hier tot … … Brussel.  😂 Top 4 onderwerpen Hoogste tijd om in de blog van deze week weer de inhoud in te gaan. Als kapstok gebruik ik de Eurobarometer #101.1 van voorjaar 2024 (in mijn blog van twee weken terug, ‘ Blij met de EU; en het kan beter ’, gebruikte ik nog de vorige Eurobarometer (#100)). En in het bijzonder de vraag uit deze enquete: welk onderwerp moet worden besproken in de aanloop naar de volgende Europese verkiezingen (in Nederland op 6 juni 2024).  De 4 meest genoemde onderwerpen zijn te zien in het plaatje hiernaast in deze blog. In de voorbereiding daarvan moest ik wel even achter mijn oren krabben. Ten eerste omdat ik deze vier onderwerpen niet allemaal herkende uit de gesprekken die ik voer en de vragen die ik van jou/jullie krijg. Ten tweede heb ik - i