Doorgaan naar hoofdcontent

Wet Werk en Zekerheid brengt onzekerheid over werk

Detail van de gereconstrueerde mozaïekvloer in het Rijksmuseum
Vorige week stuurde vicepremier Asscher zijn Wet Werk en Zekerheid naar de Tweede Kamer met de quote: “Het is de hoogste tijd om oneigenlijk gebruik van flexibele arbeid aan te pakken en ontslagrecht en WW aan te passen aan de eisen en de wensen van de arbeidsmarkt van onze tijd en de toekomst.”

Mooie woorden.

Maar achter die woorden schuilen maatregelen die het gevolg zijn van onsamenhangende compromissen uit verschillende deelakkoorden die dit VVD-PvdA-kabinet heeft gemaakt.

Wel goed
Ontslagvergoeding wordt transitievergoeding. Alle werknemers krijgen bij ontslag (zowel via UWV als kantonrechter) na een arbeidsovereenkomst van ten minste twee jaar (project, tijdelijk of onbepaalde tijd) recht op deze vergoeding die gebruikt kan worden voor scholing en om over te stappen.
Vooral die scholing is goed. Hiermee krijgt de ontslagen medewerker de kans om in zichzelf te investeren. Zo worden omstandigheden geschapen voor de participatiemaatschappij.

Flexibel
Regelmatig hoor ik dat Nederland onvoldoende flexibele arbeid kent. Vooral D66 hamert hierop. Maar dat is grote onzin. Wij kennen nulurencontracten, uitzendkrachten, projectcontracten, tijdelijke contracten, etc.
In totaal ruim één miljoen mensen.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek flexibel verdeeld als
·         Werknemers tijdelijk; uitzicht op vast
·         Uitzendkrachten 
·         Oproep- of invalkrachten
·         Werknemers overig tijdelijk 
·         Werknemers tijdelijk >= 1 jaar   
·         Werknemers tijdelijk geen vast uren   
·         Werknemers vast geen vaste uren   

Ook werken er meer dan één miljoen mensen als ZZP-er. In totaal werkt bijna 30% van de werkzame beroepsbevolking op de een of andere manier flexibel. Best veel.

Weinig bedrijven hebben anno 2013 angst om mensen aan te nemen omdat zij ‘er niet meer vanaf kunnen’.

Ontslag
Om rechtsongelijkheid bij ontslag te bestrijden, schrijft de minister, laat hij werkgevers niet meer zelf kiezen of ze werknemers via de kantonrechter of via het UWV ontslaan. Met de Wet werk en zekerheid gaat het ontslag om bedrijfseconomische reden via het UWV en bij persoonlijke redenen een beoordeling door de kantonrechter.

Maar – in de praktijk – zijn er vaak geen grote verschillen zijn tussen die twee. Meerdere malen weet ik dat mensen onder druk van bedrijfseconomisch ontslag akkoord gaan met ontslag ‘met wederzijds goedvinden’. En dat zal blijven.

Van drie jaar flexibel naar twee jaar
De minister wil mensen eerder zekerheid bieden door een maximaal twee jaar (in plaats van de huidige drie jaar) op tijdelijke basis bij een werkgever te werken.

In mijn column van drie maanden geleden schreef ik al “… dit is niet in het belang van de flexwerker. Want in plaats van drie jaar neemt een werkgever al naar twee jaar afscheid van de uitzendkracht, detacheringskracht of projectmedewerker”.

Het gaat om werk en niet om werkloosheid
Belangrijkste voor een minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is om alles op alles te zetten voor meer banen. Creëren van werk en belemmeringen wegnemen. Helaas voldoet dit wetvoorstel hier niet aan.

Dit kabinet moet de koers verleggen naar banen, banen en banen. Dat zou het belangrijkste doel moeten zijn.

Dus: niet doen
Kortom minister Asscher komt met een nieuwe wet die oplossingen biedt voor zaken die geen probleem zijn. En de problemen pakt hij niet aan.
En je weet zeker dat het niet goed zit als Roemer van de SP over deze wet zegt: “Dit is een vooruitgang”.

Deze wet?
Niet doen.

Bert Sonneveld

Econoom | Werkgelegenheid; ontplooiing en deskundigheid

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van advieslijst naar Europarlementariër

Kaapstad Nummer 12 op de CDA-advieslijst; wat betekent dat? Die vraag heb ik de afgelopen week veel gekregen. En graag beantwoord ik die vraag. Blij Allereerst ben ik blij met zo'n mooie plek op de advieslijst van het CDA voor de Europese verkiezingen. Voor mij is dat ook een waardering voor hetgeen in de afgelopen jaren heb gedaan voor het CDA en voor het gesprek over de Europa. Over dat dat gesprek over Europa. Onder andere heb ik meegeschreven aan de notitie ‘Balanceren op de Frans Duitse as’ over kansen en uitdagingen in Europa voor Nederland. Te vinden op https://mijn.cda.nl/bibliotheek in ‘Migratie & integratie’. Maar ook de bijdrage 'Europa en de regio' in Bestuursforum CDA (mei 2019) over dat jouw regio meer met Europa te maken heeft dan lijkt. Procedure binnen het CDA Deze advieslijst -  met mij op nummer #12 - is in de CDA-verenigingsraad van 19 december 2023 vastgesteld. De komende maand zijn de gemeentelijke CDA-afdelingen aan zet; tijdens hun Algemene Led

Vluchtheuvel in het midden is het CDA!

Woensdag 22 november 2023 gaan we allemaal stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. En meer dan ooit tevoren wil ik je vragen om CDA te stemmen. Om de idealen, om de standpunten, om de lijsttrekker en om jouw strategisch stem. Idealen De christendemocratie is een politieke stroming van het midden. Niet het neo-liberale marktdenken waarbij de markt heilig is verklaard. Niet het socialistische overheidsdenken waarbij voor oplossingen alleen naar een steeds groter wordende overheid wordt gekeken. Maar wel het saamhorigheidsdenken waarbij problemen door mensen die het zelf aangaat, van onderop worden aangepakt; ouders in schoolbesturen, marktmeester die met marktkooplui spreekt, bewoners die samen een energiecoöperatie starten. Standpunten  Het CDA stelt verbeteringen voor voor studenten en starters, gezinnen en ouderen. Bestaanszekerheid, eerlijke economie en internationale solidariteit staan centraal. Oplossingen voor klimaat en landbouw moeten we versnellen. Migratie, onderwijs, zorg en wo

Inhoud - wat ik in Brussel ga doen

Promovideo Bert Sonneveld Topweek! Dank voor jouw reactie. Het geeft me nog meer het gevoel dat samen met de mensen om mij heen we deze campagne tot een succes maken. En van zo’n week krijg ik een stoot energie; van hier tot … … Brussel.  😂 Top 4 onderwerpen Hoogste tijd om in de blog van deze week weer de inhoud in te gaan. Als kapstok gebruik ik de Eurobarometer #101.1 van voorjaar 2024 (in mijn blog van twee weken terug, ‘ Blij met de EU; en het kan beter ’, gebruikte ik nog de vorige Eurobarometer (#100)). En in het bijzonder de vraag uit deze enquete: welk onderwerp moet worden besproken in de aanloop naar de volgende Europese verkiezingen (in Nederland op 6 juni 2024).  De 4 meest genoemde onderwerpen zijn te zien in het plaatje hiernaast in deze blog. In de voorbereiding daarvan moest ik wel even achter mijn oren krabben. Ten eerste omdat ik deze vier onderwerpen niet allemaal herkende uit de gesprekken die ik voer en de vragen die ik van jou/jullie krijg. Ten tweede heb ik - i