Doorgaan naar hoofdcontent

Werkloosheid en banen; en politici

Siciliaanse zoutwinning - 5


Zijn politici verantwoordelijk voor stijging van werkloosheid?
Ja.

Kunnen politici banen scheppen?
Nee.

Hoe zit dit, zal je je afvragen. Laat me het uitleggen.


Sinds Rutte is aangetreden als minister-president is de werkloosheid in Nederland explosief gestegen. Onder zijn voorganger waren we nog kampioen van Europa met de laagste werkloosheidcijfers.

Maar de laatste drie jaar hebben allerlei landen ons ingehaald. Er zijn nu vier landen met een lager werkloosheidpercentage: Oostenrijk, Malta, Luxemburg en – het grote – Duitsland.
In Nederland hebben wij nog steeds te maken met een stijgende werkloosheid. Terwijl het werkloosheidpercentage in veel landen nu daalt: naast de eerder genoemde landen, gebeurt dat in onder andere Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, de Baltische landen en Ierland.
En als we naar de trend kijken, is het nog dramatischer gesteld. De voorsprong op landen als België, Tsjechië, Zweden, Finland en Frankrijk slinkt met de dag.

Al deze landen hebben toch ook te maken met dezelfde wereldeconomie?

Zijn politici verantwoordelijk voor stijging van werkloosheid?
De politiek is wel degelijk verantwoordelijk te houden voor de stijging van werkloosheid. Het economische mechanisme dat dit verklaart, is: politieke onrust veroorzaakt minder consumenten- en productenvertrouwen, dat op zijn beurt zorgt voor lagere economische groei en minder werkgelegenheid.

De VVD van Rutte is na het mislukken van de ene gedoogconstructie bewust – samen met de PvdA – in een tweede gedoogcontructie gestapt; onze huidige regering heeft – zoals bekend – geen meerderheid in de Eerste Kamer.
Echter, het grootste probleem is dat er geen gedoogpartij is.

Het gevolg van het missen van een meerderheid in de Kamers der Staten Generaal is dat bij het indienen van een wet veel vraagtekens te zetten zijn;  kortom er blijft onrust.
Datzelfde geldt bij het afsluiten van akkoorden (sociaal, zorg, energie, onderwijs, etc.). Wat zijn deze akkoorden waard als het zeer onduidelijk blijft of de afspraken wel omgezet worden in wetgeving?

Deze door VVD en PvdA veroorzaakte onrust heeft – zoals blijkt uit de cijfers – invloed op het consumentenvertrouwen (en daarmee de consumptie) en productenvertrouwen (en daarmee de investeringen). Met economische krimp (of recessie) en stijgende werkloosheid tot gevolg.
Dit zien we niet in de ons omringende landen. Vandaar dat daar de werkloosheid daalt of veel minder stijgt.

Kunnen politici banen scheppen?
Het paradoxale is dat de politiek wel invloed heeft op banenverlies, maar veel minder invloed heeft op banencreatie. Dat heeft vooral te maken met het vertrouwen dat te voet komt en te paard gaat.

Marike Stellinga schreef afgelopen zaterdag in haar NRC-column dat overheidshulp werkgelegenheid vaak in de weg zit in ‘Politici scheppen geen banen’.

Het enige dat de politiek kan doen is om de hindernissen – voor dat vertrouwens-paard – weg te halen. Voorbeelden daarvan zijn het zorgen voor een goed werkende arbeidsmarkt, het verlagen van de (marginale) inkomstenbelasting en het verminderen van de administratieve lastendruk.
Laat dit nu ook net de punten zijn waar het CDA op inzet: banen, banen, banen.

Dus?
Het kabinet zal snel moeten zorgen voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Op eigen kracht zal dat – gezien de peilingen – niet gaan lukken. Dus zal er een politieke ‘New Deal’ moeten komen. En dat moet verder gaan dan alleen een overeenstemming over de begroting 2014.
Daarmee zal er rust komen.

Die rust kan er ook nog sneller komen als het kabinet kiest voor banen, banen, banen in plaats van een keuze voor nog verregaander nivelleren.
Want van economische groei en minder werklozen; daar worden wij – Nederlanders – blij van.

En als jij nog vragen of opmerkingen hebt, dan hoor of lees ik die graag.

Bert Sonneveld
Econoom | Europa | CDA-lid


Reacties

Populaire posts van deze blog

Van advieslijst naar Europarlementariër

Kaapstad Nummer 12 op de CDA-advieslijst; wat betekent dat? Die vraag heb ik de afgelopen week veel gekregen. En graag beantwoord ik die vraag. Blij Allereerst ben ik blij met zo'n mooie plek op de advieslijst van het CDA voor de Europese verkiezingen. Voor mij is dat ook een waardering voor hetgeen in de afgelopen jaren heb gedaan voor het CDA en voor het gesprek over de Europa. Over dat dat gesprek over Europa. Onder andere heb ik meegeschreven aan de notitie ‘Balanceren op de Frans Duitse as’ over kansen en uitdagingen in Europa voor Nederland. Te vinden op https://mijn.cda.nl/bibliotheek in ‘Migratie & integratie’. Maar ook de bijdrage 'Europa en de regio' in Bestuursforum CDA (mei 2019) over dat jouw regio meer met Europa te maken heeft dan lijkt. Procedure binnen het CDA Deze advieslijst -  met mij op nummer #12 - is in de CDA-verenigingsraad van 19 december 2023 vastgesteld. De komende maand zijn de gemeentelijke CDA-afdelingen aan zet; tijdens hun Algemene Led

Vluchtheuvel in het midden is het CDA!

Woensdag 22 november 2023 gaan we allemaal stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. En meer dan ooit tevoren wil ik je vragen om CDA te stemmen. Om de idealen, om de standpunten, om de lijsttrekker en om jouw strategisch stem. Idealen De christendemocratie is een politieke stroming van het midden. Niet het neo-liberale marktdenken waarbij de markt heilig is verklaard. Niet het socialistische overheidsdenken waarbij voor oplossingen alleen naar een steeds groter wordende overheid wordt gekeken. Maar wel het saamhorigheidsdenken waarbij problemen door mensen die het zelf aangaat, van onderop worden aangepakt; ouders in schoolbesturen, marktmeester die met marktkooplui spreekt, bewoners die samen een energiecoöperatie starten. Standpunten  Het CDA stelt verbeteringen voor voor studenten en starters, gezinnen en ouderen. Bestaanszekerheid, eerlijke economie en internationale solidariteit staan centraal. Oplossingen voor klimaat en landbouw moeten we versnellen. Migratie, onderwijs, zorg en wo

Inhoud - wat ik in Brussel ga doen

Promovideo Bert Sonneveld Topweek! Dank voor jouw reactie. Het geeft me nog meer het gevoel dat samen met de mensen om mij heen we deze campagne tot een succes maken. En van zo’n week krijg ik een stoot energie; van hier tot … … Brussel.  😂 Top 4 onderwerpen Hoogste tijd om in de blog van deze week weer de inhoud in te gaan. Als kapstok gebruik ik de Eurobarometer #101.1 van voorjaar 2024 (in mijn blog van twee weken terug, ‘ Blij met de EU; en het kan beter ’, gebruikte ik nog de vorige Eurobarometer (#100)). En in het bijzonder de vraag uit deze enquete: welk onderwerp moet worden besproken in de aanloop naar de volgende Europese verkiezingen (in Nederland op 6 juni 2024).  De 4 meest genoemde onderwerpen zijn te zien in het plaatje hiernaast in deze blog. In de voorbereiding daarvan moest ik wel even achter mijn oren krabben. Ten eerste omdat ik deze vier onderwerpen niet allemaal herkende uit de gesprekken die ik voer en de vragen die ik van jou/jullie krijg. Ten tweede heb ik - i