Met de gelijkheid van godsdiensten en daarmee gelijke behandeling van godsdiensten ben ik grootgebracht; ook binnen het CDA.
Maar klopt die gelijkheid van godsdiensten wel?
In mijn vorige column heb ik al geschreven over onze zomervakantie die wij in Marokko hebben doorgebracht: mooie reis waaraan ik mooie herinneringen heb. Vandaag schrijf ik nogmaals over Marokko. En nu wil ik mijn veranderde inzicht over de islam delen.
Tot nu toe dacht ik over de islam vooral als ‘ook’ een godsdienst. Van huis uit heb ik meegekregen dat geloven iets is dat je met je hart doet. Ik heb een Nederland Hervormde opvoeding genoten. En de Koran zag ik meer als een vervolg op de Bijbel. Met enkele extra hoofdstukken.
Dat inzicht is in Marokko veranderd.
Binnen het CDA wordt het debat over de islam eigenlijk niet gevoerd. En als CDA-ers spreken over de islam, dan is dat met respect. Maar je kunt het ook zien als zalvend. Dit temend gedrag komt voort uit een houding van ‘wij gelovigen onder elkaar’. Laatst las ik bijvoorbeeld in dagblad Trouw een interview met een moslim-CDA-raadslid: “Het CDA is er voor gelovigen, we moeten zorgen dat iedere gelovige goedzit bij het CDA. Anders dan ChristenUnie en SGP is het CDA geen specifiek christelijke partij, er is ook ruimte voor mij als moslim.”
Zelf ben ik overtuigd dat het CDA een volkspartij is en er is voor gelovigen, ongelovigen, andersgelovigen, etc.; zeg maar voor iedereen. Maar wat ik zelf van deze uitspraak vind, laat ik – voor nu – even buiten beschouwing. Deze uitspraak tekent hoe binnen het CDA wordt gedacht over gelijkheid van godsdiensten.
Hieronder volgen enkele feiten, overgenomen van Wikipedia en DePers.nl en bewerkt. Feiten die ik eigenlijk niet kende. En feiten waar ik in Marokko met m’n neus op werd gedrukt.
De grondwet van Marokko bepaalt dat de islam de staatsgodsdienst van Marokko is. 98,7% van de bevolking zijn soennitische moslims. Marokko kent geen godsdienstvrijheid. Zo is het moslims verboden zich te bekeren tot een andere godsdienst en kunnen Marokkaanse moslims die zich bekeren tot het christendom niet gedoopt worden.
In veel Marokkaanse steden zijn Joodse wijken. Mooi. Maar in die wijken wonen bijna geen Joden meer. Voor het ontstaan van de staat Israël in 1948, leefden er zo'n 270.000 Joden in Marokko. Op dit moment wonen er nog ca. 3.000 Joden in Marokko.
Koning Mohammed VI is ‘Commander of the Faithful’ en daarmee de hoogste geestelijke leider van het land. Ook is hij de opperbevelhebber van het Marokkaanse leger, voorzitter van de Hoge Raad, voorzitter van het Jeruzalem Comité. De koning kan ministers ontslaan, het parlement ontbinden, hij kan nieuwe verkiezingen uitroepen en hij kan bij decreet regeren.
In Marokko zag ik hoe de islam – mede door de hierboven genoemde feiten – alom aanwezig is. En op een verstikkende manier. Op mij kwam het over dat geloven in de islam bestaat uit rituelen; vooral aan elkaar laten zien hoe goed en vaak er wordt gebeden. En elkaar tijdens de ramadan laten zien hoe serieus je bent met het vasten. Veel uiterlijk vertoon en weinig zag of hoorde ik moslims vanuit het hart hun geloof belijden.
En heeft dit iets te maken met Nederland? Ken je dit gesprek bij Pauw en Witteman uit 2008 nog: http://www.youtube.com/watch?v=zgaSQ2ETSlk. PvdA-er Ahmed Marcouch gaat met imam Fawaz Jneid in debat. Mijn conclusie is dat er met de islam in Nederland nog veel moet gebeuren.
Voor mij is – na deze Marokko-reis – het belang van integratie weer aangetoond. En daarbij hoort niet alleen het spreken van de Nederlandse taal, het kennen van de geschiedenis van Nederland, het aanleren van de regels van de democratische rechtsorde en deze te willen respecteren.
Ook zal de islam in Nederland zich moeten aanpassen aan onze joods-christelijke cultuur. Zo moet het formeel afstand doen van de islam, al of niet met een bekering tot een ander geloof (apostasie) mogelijk zijn. Gewoon zoals zo velen in Nederland – zonder problemen – afstand hebben gedaan van hun christelijk geloof.
Ook op andere fronten zullen er aanpassingen moeten komen.
Hoe zit het met de gelijkheid van godsdiensten in Nederland? Die zijn dus niet zo gelijk als dat ik aannam. En daar is nog een hele weg te bewandelen.
Dit nieuwe inzicht over de islam is voor mij belangrijk. Wat vind jij?
Als je op deze column wilt reageren, graag!
Groet,
Bert Sonneveld
Reacties
Een reactie posten