Doorgaan naar hoofdcontent

Sixpack in Europa I; niet ondoorzichtig beslissen maar een federatie

Niet een column over mijn trainingsopbouw om mijn overtollige kilo’s kwijt te raken, maar een achtergrondverhaal over Europa. Europa zit al veel te lang in een verdomhoekje. En hopelijk geeft deze column haar een zetje in de juiste richting. In de richting van een Europese federatie.

Aanleiding om dit nu te schrijven is de finale stemming van morgen in het Europees Parlement over het zogenaamde six-pack, de zes nieuwe wetten die de Europese Unie moeten toestaan de begrotingen van de lidstaten in de eurozone beter onder controle te houden. Best belangrijk.

Eerst vandaag enige uitleg met hulp van Wikipedia en Kennislink; en morgen een vervolgcolumn.

Best ingewikkeld
De Europese Unie (EU) is een intergouvernementele en supranationale organisatie. Bepaalde bevoegdheden van de nationale staten zijn overgedragen naar een autoriteit die boven de nationale staten staat. Maar ook: beslissingen moeten unaniem genomen worden.

Weet jij hoe Europa wordt bestuurd? Zelf moest ik het ook opzoeken. Zie hier een overzicht van vier van de zeven Europese instellingen:
Het Europees Parlement is de volksvertegenwoordiging van de Unie en bestaat uit 736 parlementariërs, die om de vijf jaar worden verkozen. Het deelt samen met de Raad de wetgevende macht van de EU. Het kan Europese wetten (richtlijnen en verordeningen) aannemen, wijzigen of verwerpen. Het Parlement beslist samen met de Raad over de Europese begroting. De benoeming van alle leden van de Europese Commissie moet worden goedgekeurd door het Parlement voordat ze aan de slag kunnen. CDA-ers in het Europees Parlement zijn Wim van de Camp, Esther de Lange, Lambert van Nistelrooij, Ria Oomen-Ruijten en Corien Wortmann-Kool.
De Europese Commissie is de uitvoerende tak van de EU en bestaat uit 27 eurocommissarissen, één uit elke lidstaat. De Commissie is de enige instelling die nieuwe wetten kan voorstellen, het zogenaamde recht van initiatief. Ook controleert ze of de lidstaten de Europese regelgeving wel goed naleven. De Commissie werkt onafhankelijk van de belangen van de lidstaten, de eurocommissarissen moeten in het Europees belang werken.  Neelie Kroes is één van de zeven vicevoorzitters en is belast met de portefeuille Digitale agenda.
De Europese Raad (ook wel Europese top genoemd) bestaat uit de regeringsleiders van de 27 lidstaten. De Europese Raad geeft de nodige impulsen voor de ontwikkeling van de Unie en bepaalt de algemene politieke beleidslijnen en prioriteiten. Hij oefent geen wetgevingstaak uit. Mark Rutte dus, die ons land vertegenwoordigt.
De Raad van de Europese Unie (ook wel Raad van Ministers of kortweg Raad genoemd) varieert van samenstelling, afhankelijk van welk onderwerp besproken wordt. Hij bestaat uit de betreffende ministers van alle 27 lidstaten. De Raad oefent samen met het Parlement de wetgevingstaak en de begrotingstaak uit. Ook oefent hij zekere beleidsbepalende en coördinerende taken uit. De Raad besluit meestal met gekwalificeerde meerderheid van stemmen.

Parlement, Commissie en twee Raden. Veel teveel. Overbodig. Hoe democratisch is dit allemaal? En bovenal, kan het niet anders en kan het niet beter?

Europese federatie
De laatste twee Raden zijn natuurlijk overbodig. De staatvorm die – mijns inziens – veel beter bij Europa past, is die van een federatie. Net als de Verenigde Staten van Amerika. Dit houdt in dat je één centrale overheid hebt met daaronder staten die relatief zelfstandig zijn: er bestaan verschillende autoriteiten die elk hun eigen verantwoordelijkheden hebben. In de VS heeft de nationale overheid in Washington bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid over het internationale beleid: over de oorlog in Irak, handel met China en relaties met Mexico. De verschillende staten hebben de verantwoordelijkheid voor hun eigen grondgebied en kunnen binnen dat gebied eigen beleid en wetten maken. Zo kun je in Texas de doodsstraf krijgen, maar in Michigan niet. Een federatie is een complex systeem, want je moet goed vastleggen wie waar verantwoordelijk voor is en elk niveau van de overheid heeft een eigen president, regering, volksvertegenwoordiging en rechtssysteem.

In de voetbal steekt de roep om een Europese competitie ook regelmatig op. Gewoon één super-eredivisie met alle beste ploegen van Europa. Niet getrapt – zoals de Champions en Europa League – via de eigen landencompetitie, maar een heuse competitie waarin alle ploegen tegen elkaar spelen; een keer uit en een keer thuis. Zelfde Europese gedachte als de Europese federatie.

Dus
Nederland – en de andere Europese landen – moeten wel bevoegdheden gaan overhevelen. En dat is lastig om aan bijvoorbeeld de Telegraaf uit te leggen. Dat doet pijn. Lijkt het. Op korte termijn.

Op lange termijn zal Europa alleen maar profiteren. Kunnen we de concurrentiestrijd met de VS en Japan ook goed aangaan. En wat te denken van de wedijver met de BRIC-landen. BRIC is de afkorting van Brazilië, Rusland, India en China; soms aangevuld met Mexico, Zuid-Afrika en Turkije.  Kenmerk is dat deze landen zich zeer snel ontwikkelen en rond het jaar 2050 de meeste van de huidige rijkste landen van de wereld zullen hebben ingehaald. En dat willen we niet.

Het ondemocratische gehalte van het huidige Europa zal met een federatie-structuur ook meteen verbeteren. Gewoon rechtstreeks een Europees parlement kiezen. Een parlement dat op zijn beurt een Europese regering formeert. Simpel.

Wil je reageren, graag!

Groet,
Bert Sonneveld


Reacties

Populaire posts van deze blog

Van advieslijst naar Europarlementariër

Kaapstad Nummer 12 op de CDA-advieslijst; wat betekent dat? Die vraag heb ik de afgelopen week veel gekregen. En graag beantwoord ik die vraag. Blij Allereerst ben ik blij met zo'n mooie plek op de advieslijst van het CDA voor de Europese verkiezingen. Voor mij is dat ook een waardering voor hetgeen in de afgelopen jaren heb gedaan voor het CDA en voor het gesprek over de Europa. Over dat dat gesprek over Europa. Onder andere heb ik meegeschreven aan de notitie ‘Balanceren op de Frans Duitse as’ over kansen en uitdagingen in Europa voor Nederland. Te vinden op https://mijn.cda.nl/bibliotheek in ‘Migratie & integratie’. Maar ook de bijdrage 'Europa en de regio' in Bestuursforum CDA (mei 2019) over dat jouw regio meer met Europa te maken heeft dan lijkt. Procedure binnen het CDA Deze advieslijst -  met mij op nummer #12 - is in de CDA-verenigingsraad van 19 december 2023 vastgesteld. De komende maand zijn de gemeentelijke CDA-afdelingen aan zet; tijdens hun Algemene Led

Vluchtheuvel in het midden is het CDA!

Woensdag 22 november 2023 gaan we allemaal stemmen voor een nieuwe Tweede Kamer. En meer dan ooit tevoren wil ik je vragen om CDA te stemmen. Om de idealen, om de standpunten, om de lijsttrekker en om jouw strategisch stem. Idealen De christendemocratie is een politieke stroming van het midden. Niet het neo-liberale marktdenken waarbij de markt heilig is verklaard. Niet het socialistische overheidsdenken waarbij voor oplossingen alleen naar een steeds groter wordende overheid wordt gekeken. Maar wel het saamhorigheidsdenken waarbij problemen door mensen die het zelf aangaat, van onderop worden aangepakt; ouders in schoolbesturen, marktmeester die met marktkooplui spreekt, bewoners die samen een energiecoöperatie starten. Standpunten  Het CDA stelt verbeteringen voor voor studenten en starters, gezinnen en ouderen. Bestaanszekerheid, eerlijke economie en internationale solidariteit staan centraal. Oplossingen voor klimaat en landbouw moeten we versnellen. Migratie, onderwijs, zorg en wo

Inhoud - wat ik in Brussel ga doen

Promovideo Bert Sonneveld Topweek! Dank voor jouw reactie. Het geeft me nog meer het gevoel dat samen met de mensen om mij heen we deze campagne tot een succes maken. En van zo’n week krijg ik een stoot energie; van hier tot … … Brussel.  😂 Top 4 onderwerpen Hoogste tijd om in de blog van deze week weer de inhoud in te gaan. Als kapstok gebruik ik de Eurobarometer #101.1 van voorjaar 2024 (in mijn blog van twee weken terug, ‘ Blij met de EU; en het kan beter ’, gebruikte ik nog de vorige Eurobarometer (#100)). En in het bijzonder de vraag uit deze enquete: welk onderwerp moet worden besproken in de aanloop naar de volgende Europese verkiezingen (in Nederland op 6 juni 2024).  De 4 meest genoemde onderwerpen zijn te zien in het plaatje hiernaast in deze blog. In de voorbereiding daarvan moest ik wel even achter mijn oren krabben. Ten eerste omdat ik deze vier onderwerpen niet allemaal herkende uit de gesprekken die ik voer en de vragen die ik van jou/jullie krijg. Ten tweede heb ik - i